ایران کمترین زمان تعطیلی بناهای تاریخی را دارد
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۷۰۸۰۸
فرهنگ>هنر - همشهری آنلاین:
مدیر ادارهکل موزهها میگوید: «معتقدم در شرایط امروز که ایران یکی از کمترین زمانها برای تعطیلات موزهای را دارد، سازمان میراث فرهنگی باید تشویق شود، چون ۱۵ روز تعطیلی را به شش روز کاهش دادهایم»، اما یک نماینده مجلس معتقد است همان شش روز تعطیلی هم زیاد است.
به گزارش ایسنا، جبار کوچکینژاد، رئیس فراکسیون میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جدیدترین اظهار نظر خود دربارهی فراکسیون زیر مجموعهاش تاکید میکند: «قانونی برای اینکه مراکز گردشگری و تاریخی همزمان با تعطیلات رسمی یا در ایام خاصی تعطیل باشند وجود ندارد و اگر چنین اتفاقی انجام شود، قطعا تخلف است و مجلس میتواند به این موضوع ورود کرده و از طریق سازمان میراث فرهنگی پیگیری کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او دو روز قبل (دوشنبه) به ایسنا اعلام کرد،«تعطیلی مراکز گردشگری در تعطیلات رسمی تخلف است»،در حالیکهمحمدرضا کارگر، مدیر ادارهکل موزهها و اموال منقول تاریخیمعتقد است برای تعطیلی ۶۶ روزه موزهها در کل کشور باید از سازمان میراث فرهنگی تشکر کرد.
کارگر به ایسنا میگوید:تعطیلات موزهها و بناهای تاریخی زیرنظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ۳۶۵ روز سال، فقط شش روز است، که این مدت زمان نیز بر اساس مصوبه هیأت دولت انتخاب شده، در حالی که روزهای تعطیل تا سال گذشته ۱۵ روز بود که اکنون به شش روز میزان تقلیل یافته است.
و با بیان اینکه تا خرداد ۹۴، دوشنبه هر هفته و بنا بر سنت جهانی همه موزهها در سراسر دنیا و نه فقط ایران تعطیل بودند، ادامه میدهد: در موزههای سراسر دنیا و براساس قانون اولین روز هفته که برای آنها دوشنبه بود، تعطیل بودند و در ادامه برخی از روزهای تعطیل سراسری مانند عزاداریها نیز در ایران تعطیل بودند، که با قانون جدید از سال ۸۴؛ این تعطیلات حذف شدند.
مدیر اداره کل موزهها و اموال منقول تاریخی معتقد است؛این اتفاق که مدت زمان تعطیلی موزهها به این حد کاهش پیدا کند، در هیچ جای دنیا به جز ایران، تا امروز اتفاق نیفتاده است.
کارگر توضیح میدهد: ممکن است در برخی محوطههای عمومی در دنیا یک جداره تاریخی یا یک مجسمه به صورت نماد قرار داشته باشد که قطعا دیدن آنها بدون نیاز به هیچ تمهیدات خاصی انجام میشود، بنابراین نیاز به زمانی برای باز بودن موزهها ندارند، اما بحث برای بازدید از موزههای ایران متفاوت است.
او همچنین درباره احتمال اطلاع نداشتن از تفکیک موزههای زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با موزههایی که توسط دیگر دستگاههای دولتی اداره میشوند و قوانین خاص خود برای بازدید را دارند، میگوید: این احتمال نیز وجود دارد. بنابراین باید این انتقادات را به متولیان هر سازمان داشته باشند نه مسئولان موزههای زیر نظر سازمان میراث فرهنگی که فقط شش روز در سال تعطیلاند.
وی با بیان اینکه دو روز از این شش روز یعنی تاسوعا و عاشورا موزهها و بناهای زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تعطیل هستند، بیان میکند:معتقدم در این دو روز حتی توریست علاقهای به بازدید از موزهها ندارد، او تمایل دارد که تنها اتفاق پرجاذبه که تا یک سال بعد تکرار نمیشود را به چشم ببیند نه اینکه بخواهد به موزه بروند.
کارگر بار دیگر با تاکید بر این نکته که باید هیات دولت در این زمینه تصمیمگیری کند نه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری؛ ادامه میدهد: در روی مانند ۲۱ ماه مبارک رمضان که موزهها تعطیل میشوند،روز به شهادت رسیدن بالاترین شخصیت برای ما مسلمانان است، حتی اگر ما این بناها را تعطیل نکنیم، امکان اعتراض بخشی از اقشار جامعه نسبت به این اتفاق وجود دارد، کسانی که معتقدند با این عمل احترام از بین میرود، یا با این اقدام اجازه نمیدهیم که کارمندان ان محوطهها و موزهها در مراسمهای ان مناسبت شرکت کنند.
او همچنین با تأکید بر اینکه تعطیلات برای موزهها و بناهای زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با سیاستهای دولت تنظیم میشود، میگوید: شش روز اصلا موضوعی نیست. اگر قرار باشد در چنین مناسبتهایی موزه را باز نگه داریم باید فکر کنیم چه اقدام فرهنگی متناسب با آن فضا در کشور میتوانیم در موزه برگزار کنیم. به نظرتان در موزه پیش از تاریخ یا تاریخ طبیعی چطور میتوان یک منظر فرهنگی نسبت به ۲۱ ماه رمضان داشت، مگر اینکه در فضای موزههایی مانند مردمشناسی یا مرتبط به آن بتوان چنین اقداماتی را انجام داد.
مدیر اداره کل موزهها تاکید میکند:معتقدم در شرایط امروز که ایران یکی از کمترین زمانها برای تعطیلات موزهای را دارد، سازمان میراث فرهنگی باید مورد تشویق قرار گیرد، ما حتی کارمندان موزهها را نیز آموزش دادهایم که در طول روز و در واقع در طول ۳۵۹ روزِ دیگرِ در موزه باشند و آنها پذیرفتهاند که همه روزهای هفته باید در این فضا حضور داشته باشند.
به گزارش ایسنا، جبار کوچکینژاد برای نخستین بار نیست که در این زمینه اظهار نظر میکند، او پیش از این نیز سال گذشته صحبتهایی با همین مضمون مطرح کرده بود، اما انقدرها برای مسئولان میراثفرهنگی و به خصوص اداره کل موزهها حساسیت برانگیز نبود که این بار باعث این حساسیت و دادن پاسخ پس از یک روز شد.
او برای نخستین بار۱۳ مرداد ۹۵تاکید کرد: دستورالعملی برای اینکه مراکز و اماکن تاریخی و گردشگری در ایام شهادت و یا عزاداری تعطیل باشند وجود ندارد.تعطیل بودن برخی اماکن تاریخی در ایام شهادت ممکن است بستگی به تصمیمات استانی داشته باشد، اما اگر گردشگران و مسافران زیادی مراجعه میکنند مسئولان میتوانند درخواست مجوز هم داشته باشند.
یک روز پس از آن در۱۷ مرداد،حجت الاسلام و المسلمین احمد مازنی، یک عضو مجمع تهران از بررسی موضوع تعطیلی یا نیمه تعطیلی اماکن گردشگری تهران در روزهای تعطیل در جلسه فردای این مجمع خبر داد و گفت: تعطیل بودن و نیمه تعطیل بودن اماکن گردشگری شهر تهران در روزهای تعطیل از نظر توسعه نیافتگی شهر خطرناک است.
او حتی به این نکته نیز اشاره کرد که «تهران در ایام تعطیلات مناسبتی یا ملی تا حدود زیادی از جمعیت خالی میشود. همین مسأله ضررهای فرهنگی و اقتصادی زیادی را به تهران زده است چرا که مراکز گردشگری، توریستی، تاریخی، مذهبی، ملی و طبیعی فراوانی در شهر تهران وجود دارد که بخش عمده ای از آنها در ایام تعطیلات رسمی یا تعطیل هستند یا به صورت نیمه تعطیل فعالیت دارند در حالیکه این مراکز باید در روزهای تعطیل با همه توان خود درصد جذب گردشگر داخلی و خارجی را فعال تر از قبل دنبال کنند که البته پس از آن خبری به عنوان نتیجه این مذاکرات منتشر نشد.
او اما در آخرین اظهار نظر خود در این زمینه، سه روز پیش در ۲۲ خرداد اعلام کرد: «قانونی برای اینکه مراکز گردشگری و تاریخی همزمان با تعطیلات رسمی و یا در ایام خاصی تعطیل باشند وجود ندارد و اگر چنین اتفاقی انجام شود قطعا تخلف است و مجلس میتواند به این موضوع ورود کرده و از طریق سازمان میراث فرهنگی پیگیری کند.
وی گفته است: معتقدم به جای اینکه بخواهیم صورت مسئله را پاک کنیم باید روش کار تعریف کنیم. به عنوان مثال اگر در ایامی مانند عاشورا و یا شهادت ائمه (ع) این مراکز فعالیت دارند میتوانند برنامههای فرهنگی خاصی را هم در نظر بگیرند و در واقع به مناسبت همان روز فرهنگ عمومی مجموعه را تغییر دهند نه اینکه بخواهند فعالیت خود را متوقف کنند.»
منبع: همشهری آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۷۰۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
به گزارش خبرنگار مهر، علی صالحی صبح پنج شنبه به خبرنگاران بیان کرد: جمعی از طلاب خواهر حوزههای علمیه بیرجند و خوسف از ظرفیتهای گردشگری خوسف بازدید کردند.
رئیس میراث فرهنگی خوسف گفت: این کاروان ۷۵ نفره در سفر یک روزه به این شهرستان از منظر و بافت ۵۰۰ هکتاری فرهنگی تاریخی خوسف، آرامگاه ابن حسام، مزارع کشاورزی، خانههای تاریخی دکتر شکوهی و میرزا جعفر، مسجد جامع و دریاچه طبیعی گواب این شهر دیدن کردند.
مسئول میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی شهرستان خوسف افزود: تبیین شاخصهای مختلف معماری اسلامی، انتقال فرهنگ و هنر منطقه، اهمیت میراث تاریخی و کهن و حفظ و نگهداشت آن از جمله اهداف تورهای گردشگری یک روزه است.
وی گفت: شهر خوسف در ۳۶ کیلومتری غرب بیرجند و در حاشیه کویر لوت قرار گرفته است و به دلیل وجود کتیبههای تاریخی کال جنگال در نزدیکی خوسف و وجود محوطههای قبل از اسلامی، نشان از قدمت این شهرستان در این دوران دارد.
صالحی افزود: در دوران اسلامی، اوّل بار جیهَانی در اَشکال العالم از خوسف نام برده و مینویسد: «شهری خُرد است و در آن بُستانهای بسیار و زراعت همراه است و عمارت فراوان و آبهای بسیار.»
وی گفت: حمدالله مستوفی اولین کسی است که در سال ۷۴۰ ه. ق در نُزهه القلوب نام کنونی خوسف را آورده و درباره آن چنین میگوید: «خوسف شهر کوچکی است و چند موضع توابع دارد و آب آن از رودخانه باشد و دیهها را آب از کاریز باشد و در آنجا همه نوع محصولی حاصل آید.»
مسئول میراث فرهنگی خوسف گفت: حافظ اَبرو در مورد تعداد دهات، مزارع و موقعیت شهر خوسف چنین نوشته: «بیست قریه و صد مزرعه از توابع خوسف است که بر کنار بیابان است و بر آن طرف بیابان، حدود کرمان است. خَبیص از نواحی آن است و آن را بیابان لوت خوانند و در تابستان از آن موضع نمیتوان گذشت.
صالحی یادآور شد: بافت تاریخی خوسف که از دوران صفویه به بعد شکل گرفته، نشان از پیشینه عظیم معماری در این شهر دارد. بیشتر آثار معماری فعلی شهر متعلق به دوره صفوی تا قاجار است.
کد خبر 6094885