بسیاری از آثار تاریخی ثبت شده اما مرمت نشده است/ تمامی بناهای تاریخی کشور در معرض تخریب هستند
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۸۸۱۲۲
فرهاد نظری گفت: هر اثر تاریخی، بالقوه مستعد تخریب و فرسایش است. به عبارتی، هیچ بنایی مصون از گزند باد و باران و دیگر حوادث طبیعی و انسانی نیست. بنابراین اگر نگهداری و مراقبت نشود تمامی اشیا و موجودات تخریب میشوند بنابراین تمامی آثار مستعد تخریب هستند اما اقدامات مراقبتی و کارها برای حفظ آثار، عوامل مخرب و نهایتا فرسایش و تخریب را به تاخیر میاندازد یا از بین میبرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش برنا؛ هنوز حافظه تاریخی کشور خسارتهای به جای مانده از زلزله کرمان در ارگ بم را فراموش نکرده است. هر زلزله، باد، باران و ... میتواند بیش از پیش در روند تخریب آثار تاریخی و میراثی کشور تاثیرگذار باشد.
فرهاد نظری، مدیرکل سابق دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاءِ میراث طبیعی و معنوی ایران به خبرنگار برنا گفت: سرزمین ما از نظر اقلیمی، سرزمین بسیار متنوعی است. از همین رو آثار تاریخی و طبیعی متنوعی داریم که از حیث مهندسی و طراحی و اقلیم و مصالح با یکدیگر متفاوتاند. موانع و محدودیتهای طبیعی ایران هم قابل تأمل و چشمگیر است. اما این محدودیتها موجب بروز خلاقیت و پیشرفت تکنولوژی، هنر و مهندسی شده است.
او افزود: به عبارتی ایرانیان، محدودیتها را به فرصت تبدیل کردهاند. نمونه ی بارز این فرصتسازی، پدیده ی قنات است. قنات، برآمده از نیاز ایرانیان است که بسیار هوشمندانه، مقوله ی کم آبی را حل و فصل کرده است. قنات، راهکار خلاقانه و هوشمندانهای برای مدیریت آب در سرزمین کمآب ایران است.
نظری تصریح کرد: نگاهی به گونههای متنوع در معماری و مهندسیِ خانهها، مساجد، پلها، کاروانسراها، آبانبارها، بادگیرها و سایر آثار تاریخی نشان میدهد که هر اثر تاریخی در ایران، طی یک محاسبهٔ دقیق و حسابشده و در ارتباط منطقی با محیط و اقلیم ساخته شده است. از طرفی، آسیبها و خطرات طبیعی هم مد نظر بانیان و پدیدآورندگان آثار تاریخی قرار داشته است. خلاصه این که هر اثر تاریخی، نمونه ی منحصر به فردی از هنر و مهندسی است. حفظ و نگهداری آنها هم فرآیند دقیق و پیچیدهای است.
نظری ادامه داد: اغلب آثار تاریخی و فرهنگی توسط مردم پدید آمدهاند. بنابراین در حفظ و نگهداری میراث فرهنگی و طبیعی باید تکیه ی اصلی بر مردم باشد. در این رهگذر، نقش فعال وزارت میراث فرهنگی بسیار تعیین کننده است. این که تا چه اندازه از ظرفیت مردم در نگهداری میراث فرهنگی و طبیعی استفاده شود به انگیزه و باور وزارت میراث فرهنگی مرتبط است.
او اضافه کرد: شاید این روزها شاهد این باشیم که ارتباط قوی میان بخش علمی و پژوهشی و بخش اجرایی در حفظ میراث فرهنگی نباشیم. مقصودم این نیست که ارتباطی بین دانشگاه و دستگاههای اجرایی مانند وزارت میراث فرهنگی وجود ندارد بلکه این رابطه کمرنگ است. این خلاء باید پر شود و برای پر شدن آن، دانشگاهها و دستگاههای اجرایی باید بسیار بیشتر از ظرفیتهای هم استفاده کنند.
مدیرکل سابق دفتر ثبت آثار تاریخی ایران در پاسخ به این سوال که در مرمت بناهای تاریخی اقدامات در راستای حفاظت از بناها در برابر بلایای طبیعی لحاظ شده است؟ گفت: بناهای تاریخی در اقلیم متفاوت و با ابزار و مصالح و مهندسی متفاوت ساخته شده است. بنابراین هر یک از بناها نیازمند راهکار ویژه برای نگهداری در برابر بلایای طبیعی هستند. مثلاً مقاومسازی بنایی مانند چهلستون اصفهان در برابر زلزله با روش و مبانی مقاومسازی یک کاروانسرا در خراسان یا خانهای در دزفول متفاوت است. چندی قبل یک زلزله 5 ریشتری در نزدیکی بندر کُنگ در استان هرمزگان به وقوع پیوست، اما تقریبا هیچ یک از بناهای تاریخی و بادگیرها در محل متحمل خسارت نشدند.
نظری با اشاره به اینکه در گذشته برای طراحی بناها به زلزله توجه شده است، ادامه داد: برای مثال زلزله بم یا کنگاور آسیبهای جدی به جای گذاشت. فرمول ضد زلزله کردن برای هر بنا متفاوت است. این مقوله همچون درمان است که برای هر بیماری درمان خاصی تجویز میشود.
لو گفت: طیف حوادث بلایای طبیعی گسترده و گوناگون است. برای مثال سیل هم میتواند بناهای میراث فرهنگی را تحت تخریب قرار دهد. در سیلهای چندسال پیش، یکی از پایههای پلهای کشکان در لرستان تخریب شد. سیل، آتش سوزی و ... مجموعهای از بلایای طبیعی محسوب می شود.
مدیرکل سابق دفتر ثبت آثار تاریخی ایران با بیان اینکه مرمت هم باید مبتنی بر شناخت دقیق و جامع انجام شو درباره میزان بناهای تحت تخریب در کشور گفت: هر اثر تاریخی، بالقوه مستعد تخریب و فرسایش است. به عبارتی، هیچ بنایی مصون از گزند باد و باران و دیگر حوادث طبیعی و انسانی نیست. بنابراین اگر نگهداری و مراقبت نشود تمامی اشیا و موجودات تخریب میشوند.
او تصریح کرد: بنابراین تمامی آثار مستعد تخریب هستند اما اقدامات مراقبتی و کارها برای حفظ آثار، عوامل مخرب و نهایتا فرسایش و تخریب را به تاخیر میاندازد یا از بین میبرد. این اقدامات باید بهطور مستمر انجام شود تا ارزشهای و پیامهای میراث فرهنگی به نسل آینده منتقل شود و دنیای انسانهای امروز و فردا را زیباتر و سالم تر کند.
//انتهای پیام: 3
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: بلایای طبیعی میراث فرهنگ آذربایجان غربی زهرا سلیمانی بناهای تاریخی اثر تاریخی بلایای طبیعی میراث فرهنگی مستعد تخریب آثار تاریخی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۸۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حفاظت از خانههای تاریخی آذربایجانغربی در اولویت است
ایسنا/آذربایجان غربی مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجان غربی گفت: یکی از اولویتهای این ادارهکل حفاظت از خانههای تاریخی است.
مرتضی صفری ۱۱ اردیبهشت ماه در ادامه سفر جواد واحدی، معاون امور مجلس، حقوقی و استانهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ارومیه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ پروژه مرمتی، فنی و عمرانی در سطح استان در حال اجرا است، اظهارکرد: آذربایجان غربی با داشتن ۱۸۰۹ اثر ثبت ملی و جاذبههای طبیعی بکر در تقویت زیرساختها و معرفی داشتهها برای جذب گردشگر، باید تلاش مضاعفی داشته باشیم و عقبماندگی ساختاری خود را در این زمینه جبران کنیم.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجان غربی افزود: اعتبار این ادارهکل در سال ۱۴۰۲ به نسبت سال ۱۴۰۰ در تخصیص رشد ۵ برابری داشته است و با حمایتهای استاندار آذربایجان غربی در حال حاضر ۸۰ میلیارد تومان پول نقد برای اجرای پروژههای عمرانی، مرمتی و فنی اختصاص یافته و ۸۰ پروژه در حال اجراست.
وی با ابراز تاسف برای از بین رفتن تعدادی از خانههای قدیمی ارومیه در سالیان گذشته ادامه داد: یکی از اولویتهای این ادارهکل حفاظت از این اندک خانههای تاریخی شهر بوده و طرح مطالعه ویژه بافت تاریخی ارومیه بهعنوان اولین استان در سطح کشور به انجام رسیده که نقش مهمی در حفظ بناهای تاریخی ارومیه و دانههای با ارزش آن خواهد داشت.
صفری گفت: تعدادی از بناهای تاریخی استان در مالکیت دستگاههای اجرایی قرار داشته و طبق قانون دستگاههای متولی وظیفه مرمت و نگهداری از بناهای تاریخی را برعهده دارد که متاسفانه در این راستا کمکاری شده و بسیاری از بناهای با ارزش استان در حال تخریب است و برای حفاظت آنها، یکی از برنامههای ما این است مالکیت یا حق بهرهبرداری از آنها به ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی واگذار شود تا با عزم جهادی بتوانیم آن بناها را مرمت و حفاظت کرده و برای آن بناها کاربری فرهنگی و گردشگری مناسب تعریف کنیم.
وی خاطرنشان کرد: مدرسه هدایت تحویل، مرمت و کاربری مناسب برای آن تعریف شد کار مرمت خانه انصاری ارومیه نیز از دو هفته پیش آغاز شده و مرمت مدرسه ۲۲ بهمن ارومیه نیز با جدیت انجام شده و در آینده نزدیک به بهرهبرداری رسیده و تبدیل به موزه ورزش، تاریخ و مدرسه میشود، خانه گردشگری ارومیه نیز پس از مرمت تبدیل به موزه فرش خواهد شد.
صفری گفت: راهاندازی این موزهها نقش مهمی در توسعه گردشگری و افزایش مدت ماندگاری گردشگران در ارومیه خواهد داشت.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجان غربی با اشاره به مرمت مسجد جامع ارومیه اظهارکرد: در سال ۲۰۲۵ پرونده مساجد جامع کشور برای ثبت جهانی در یونسکو مطرح خواهد شد که باید همگی تلاش کنیم تا اقدامات مرمتی و ساماندهی این مسجد انجام شود و مسجد جامع ارومیه نیز در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار بگیرد و برای این امر نیاز است شکل تاریخی مسجد به طور کامل احیا شود.
وی خاطرنشان کرد: فاز اول ساماندهی مسجد جامع ارومیه با همکاری شهرداری با اعتباری بالغ بر۴.۵ میلیارد تومان اعتبار انجام شد.
صفری اظهار کرد: طرح احیای مسجد جامع ارومیه نیزبا همکاری دانشکده معماری دانشگاه ارومیه آماده شده و امسال نیز ۱۰ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص یافته است.
انتهای پیام