شکوه اصفهان در قاب تصویر
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۸۲۲۸۴
اصفهان به داشتن معماری زیبای ایرانی، پلهای سرپوشیده، مسجدها و منارههای منحصر به فرد نامآور است، شکوه تاریخ و فرهنگ این شهر، آن را به لوکیشنی زیبا برای فیلمسازی تبدیل کرده است.
به گزارش خبرنگار ایمنا، آنچه در بستر قصه جذاب و کارگردانی و بازیگری خوب در برقراری ارتباط میان مخاطب و اثر نقشی مهم ایفا میکند، جدای از فضاسازی مبتنی بر تصویر و موسیقی، انتخاب هوشمندانه لوکیشن یا مکان وقوع رویدادهای قصه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نفیسه باقری، پژوهشگر سینما در این باره به خبرنگار ایمنا میگوید: اصفهان به عنوان شهری که از قدمت تاریخی بالایی برخوردار است، در دورههای مختلف مورد توجه فیلمسازان قرار گرفته است، تا جایی که فیلمسازان برجستهای چون «آنیس واردا» و «پیر پائولو پازولینی» برای ساخت فیلمی کامل یا صحنههایی از یک فیلم به اصفهان آمده اند. در فیلم پازولینی با عنوان ایتالیایی «گل هزار و یک شب» اصفهان تنها بستری برای تجسم بخشی به افسانههای شرقی است و نه بیشتر.
وی با اشاره به فیلمسازانی که اقدام به ساخت فیلم از اصفهان کرده اند، میافزاید: چند رویکرد عمده در مواجهه با شهر اصفهان قابل شناسایی است. در دسته نخست، با فیلمهایی رو به روییم که به ستایش این شهر و نمادهای تاریخی آن پرداخته اند و سعی در بازنمایی شکوه و عظمت تاریخی آن دارند و در دسته دوم نیز میتوان به آثاری اشاره کرد که مقهور شهر و بناهای باشکوه تاریخی و طبیعت اصفهان نشده و صرفاً آن را لوکیشنی مناسب برای بیان روایتهای شخصی و دغدغههای فردی کردهاند. به همین دلیل نگاه آنها صرفاً به عناصر تاریخی شهر نبوده و عناصر تاریخی را در تضاد با مظاهر مدرن شهر دیده اند.
این پژوهشگر ادامه میدهد: دسته سوم نیز در برخوردی سطحی با شهر اصفهان صرفاً به جذابیتهای تصویری شهر اکتفا کردهاند و شهر بدون هویت و صرفاً به عنوان یک لوکیشن برای فیلمبرداری تنزل یافته است که این دسته به «فیلمفارسی» معروف هستند. البته اصفهان صرفاً با عناصر تاریخی خود مورد توجه فیلمسازان نبوده و مستندهایی با رویکرد طبیعت نیز در میان این آثار دیده میشود. جانقربانی پوده در مستندی شصتدقیقهای با نام «زایندهرود، از سرچشمه تا گاوخونی» در سال ۱۳۵۴ مسیر زایندهرود از ابتدا تا مرداب گاوخونی را به تصویر میکشد.
باقری خاطر نشان میکند: اصفهان در سینمای مستند جایگاه ویژه ای دارد و مستندهای ماندگاری از کارگردانان صاحب نامی درباره اصفهان به جا مانده است؛ مستندهایی که رویکردی منحصر به معماری و صنایع دستی اصفهان دارند. برای نمونه «مسجد حکیم» اثر بهروز کیا در سال ۱۳۵۲ به بررسی هنر معماری و کاشیکاری مسجد حکیم اصفهان میپردازد.
وی ادامه میدهد: در میان چهرههای شناختهشده سینمای ایران خسرو سینایی یکی از کارگردانانی است که در سال ۱۳۵۱ مستند «حاج مصورالملکی» را پیرامون زندگی طراح، نقاش، نگارگر، تذهیبکار و قلمدانساز بلند آواره اصفهانی ساخت. کامران شیردل، دیگر فیلمساز تأثیرگذار سینمای ایران، در دهه ۱۳۴۰ فیلم مستند «بوم سیمین» را با موضوع حکاکی نقره در اصفهان و به سفارش اداره کل امور سینمایی کشور ساخت.
این پژوهشگر اضافه میکند: منوچهر طیاب نیز در جایگاه یک فیلمساز برجسته ایرانی، آثار فراوانی مانند «چهلستون» در سال ۱۳۴۸ و «بناهای صفوی» در سال ۱۳۵۵ را درباره اصفهان تولید کرد. او فیلم مستند کوتاه «مسجد شیخلطفالله» را در سال ۱۳۵۱ به سفارش وزارت فرهنگ و هنر، به شیوه سیاه و سفید ساخت. فیلم «اصفهان» ساخته محمدقلی ستار به سفارش اداره کل امور سینمایی کشور نیز به مدت بیست دقیقه به بناهای تاریخی اصفهان از دوران ساسانیان تا عصر قاجار میپردازد. این فیلم علاوه بر معرفی بناها، معماران و هنرمندانی را که در ساخت آن نقش داشتهاند نیز معرفی میکند.
باقری با بیان اینکه «در میان فیلمسازان برجسته غربی که اصفهان را دستمایه ساخت فیلم قرار دادهاند، میتوان به آنیس واردا و فیلم کوتاه «لذت عشق» در ایران اشاره کرد»، میگوید: واردا فیلم را در سال ۱۹۷۶، به مدت ۵ دقیقه و ۳۸ ثانیه و به شیوه رنگی ساخت. فیلم داستان زن و شوهری را روایت میکند که بازتاب عشق خود را در معماری و بناهای تاریخی شهر اصفهان مییابند؛ در واقع فیلم به بهانه عشق، مشغول بازنمایی بناهای تاریخی شهر است.
وی خاطر نشان میکند: یکی از مهمترین فیلمهای سینمای ایران که در اصفهان فیلمبرداری شده فیلم «طلوع جَدی» (فجر) ساخته احمد فاروقی قاجار، نوه احمدشاه قاجار است. او فیلم طلوع جَدی (فجر) را در سال ۱۳۴۲ در اصفهان ساخت. این فیلم که مستندی با حضور دو کودک نا بازیگر است، بناهای تاریخی شهر اصفهان را به واسطه گشتوگذار آنها به تصویر میکشد.
این پژوهشگر ادامه میدهد: حسین ترابی نیز فیلم «اصفهان» را در سال ۱۳۵۳ به مدت ۲۷ دقیقه و به شیوه رنگی ساخت. حسین ترابی در آغاز از چهلستون و بازگویی تاریخ میگوید؛ اما وجه تمایز او از سایر آثاری از این دست در نگاه مردم نگارانه او به شهر است. درواقع انسان نیز در قاب دوربین او جای دارد و شهر را در کنار مردمان آن می بیند.
باقری تصریح میکند: در سینمای موسوم به فیلمارسی نیز اصفهان لوکیشن چندین فیلم شده است. برای نمونه در فیلم «جوجه فکلی» که قسمتهایی از آن در محله ارمنینشین جلفا فیلمبرداری شده در هر جای دیگر از شهرهای ایران میتوانست رقم بخورد.
وی اضافه میکند: فیلمهایی چون گنج قارون (۱۳۴۴)، شوهر پاستوریزه (۱۳۵۰)، پریزاد (۱۳۵۲)، خیالاتی (۱۳۵۲)، غریب (۱۳۵۲)، اکبر دیلماج (۱۳۵۲)، کی دست گل به آب میده (۱۳۵۲)، پاشنه طلا (۱۳۵۴)، ماجراهای علاءالدین و چراغ جادو (۱۳۵۷) و… ازجمله فیلمهایی است که همه یا بخشی از لوکیشن آنها در شهر اصفهان قرار داشته است. درباره این فیلمها به نظر میرسد که اصفهان صرفاً جنبهای توریستی و گردشگری داشته و وجهی از هویت این شهر در آنها دیده نمیشود.
کد خبر 521304منبع: ایمنا
کلیدواژه: روز ملی سینما روز ملی سینمای ایران روز سینما تاریخ روز سینما اصفهان فیلم فيلمسازي فیلم سینمایی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بناهای تاریخی شهر اصفهان تاریخی شهر ساخت فیلم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۲۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دستاوردهای متروی مشهد و اصفهان به اشتراک گذاشته میشود
رئیس حوزه مهندسی شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد با بیان اینکه در حال حاضر تاکنون با اصفهان پروژه مشترکی نداشتهایم اما شرایط را فراهم میکنیم که بتوانیم دستاوردهایی که طی سالهای گذشته داشتهایم با مترو اصفهان به اشتراک بگذاریم و تجارب خود را برای استفاده در متروی اصفهان ارائه کنیم.
سعید نورینمقدم با حضور در غرفه خبرگزاری ایمنا در دومین نمایشگاه حملونقل دانش بنیان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به حضورش در این نمایشگاه که به همت معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان برگزار شده است، اظهار کرد: قرار است در این نمایشگاه دستاوردهای حوزه شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد در زمینه ساخت داخل به سایر متروها معرفی شود تا بتوانند از این دستاوردها که طی چند سال گذشته به دست آوردهایم، استفاده کنند.
وی با بیان اینکه در شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد کارهای بسیار بزرگ و خوبی در زمینه ساخت داخل و مهندسی معکوس انجام شده است، افزود: امیدواریم سایر شهرها و سایر متروها نیز بتوانند از این دستاوردها استفاده کنند.
رئیس حوزه مهندسی شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد تصریح کرد: با توجه به زحماتی که دوستان در حوزههای مختلف کشیدهاند، میتوانیم این ادعا را داشته باشیم در تمام حوزههای ساخت داخل و مهندسی معکوس فعالیت داشتهایم و در حال حاضر تمام قطعاتی که در گذشته از خارج کشور امین میشد، وارد بحث ساخت داخل و مهندسی معکوس میشویم و تاکنون توانسته ایم بیش از ۲۰۰ قطعه را مهندسی معکوس و ساخت داخل کنیم.
وی با تاکید بر اینکه در کنار این موضوع تعدادی از تجهیزات موردنیاز ما، تسترها و سایر تجهیزات را مهندسی معکوس کرده یا طراحی کرده ایم یا ساختهایم، ادامه داد: ۳۰ تجهیز نیز در حوزه حملو نقل ریلی در زمینه آن چیزی که موردنیاز بوده است، ساخته ایم و در حال حاضر از آن بهرهبرداری میکنیم.
نورینمقدم با اشاره به اینکه در حوزههای مختلف بهرهبرداری کار کردهایم، در حوزه ناوگان، تأمین توان و سایر حوزههای مربوط به بهرهبرداری فعالیت داشتهایم، تاکید کرد: دستاوردهای بسیار خوبی داشته ایم و امیدواریم بتوانیم این دستاوردها را به سایر متروها ارائه کنیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تاکنون با اصفهان پروژه مشترکی نداشتهایم اما شرایط را فراهم میکنیم که بتوانیم دستاوردهایی که طی سالهای گذشته داشتهایم با مترو اصفهان به اشتراک بگذاریم و تجارب خود را برای استفاده در متروی اصفهان ارائه کنیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تاکنون با اصفهان پروژه مشترکی نداشته ایم اما شرایط را فراهم میکنیم که بتوانیم دستاوردهایی که طی سالهای گذشته داشته ایم با مترو اصفهان به اشتراک بگذاریم و تجارب خود را برای استفاده در متروی اصفهان ارائه کنیم.
کد خبر 750199